lördag, mars 01, 2008

288. Deltävling 4 - Karlskrona

Eftersom kvällen är ensam kan jag ju lika gärna fortsätta analysen som häromhelgen. Jag avnjuter vatten och lite Ballerinakex.

1. Niklas Strömstedt - För många ord om kärlek +
Mesigt. Väntade mig inget annat.
8:e plats. Sopigt ,)

2. Calaisa - If I could +++
Det är ju så stämningsfullt så. Framförallt är det väldigt kul att de spelar själva, varenda en av dem. Pluspoäng för det. Men ingen vinnare, ingen "schlager".
Omgång 2 ->

3. Daniel Mitsogianis - Pame ++
Åh, ett sånt bildskönt ansikte. Vilken stor mun. Vilka konstiga scenkläder. Mest snygg. Låten är ju faktiskt rätt schlager, men inget för mig. Än iallafall. Jag antar att pame betyder nåt fint på grekiska.
Sjunde plats -> Åkte ut direkt. Det var väntat.

4. Linda Bengtzing - Hur svårt kan det va? ++
Äckligt lik Mikas låt Grace Kelly i början. Där sprack det direkt för mig. Jag tänkte ge henne en chans, men hon sabbade det. Typisk Bengtzing låt i och för sig. Men det var en riktig jäkla schlager. Kan gå långt, på gott och ont.
Omgång 2 -> Direkt till final. Inte så oväntat. Får hoppas att den går på radion tillräckligt mycket så man lär sig gilla den ,)

5. Nordman - I lågornas sken +
Det bådar inte gott tänkte jag när jag hörde titeln, och trodde att Roger Pontare skulle kliva ut i röken. Men det var ju bara lilla Nordman, inget att vara rädd för. Låter precis som vanligt, men inte dåligt för det. Bonuspoäng bara för nyckelharpan. (Påminner mig om Kimberly och får mig att längta till USA.)
Omgång 2 -> Andra chansen i Kiruna

6. Sibel Redzep - That's were I'll go ++
Hon är ju söt, men är hon verkligen korkad eller spelar hon ibland? Härlig framgång från idol iallafall. Fast de har spökat ut henne som en liten barbie. Och man vinner aldrig med en ballad. Fatta. Låten är fin men den kommer aldrig vinna. Men ack, vad hon tog i den lilla flickan.
Omgång 2 -> Andra chansen. Tävla mot E-type. Ha ha ha. Ha.

7. Fronda - Ingen mår så bra som jag +++
Heja Västerås! "Nu måste jag stretcha å greja..." Ett helt annorlunda bidrag men jag gillar den ändå. Mest för att han är snygg. För att han är från Västerås. För att jag vet att Nina är helt såld på honom. För att jag diggar "Rullar fram" stenhårt. Och för att texten stämmer, det är fan lite körigt just nu. Bonus för bruden med gitarr (eller bas eller vad fan det var hon hade).
Sjätte plats -> Ut direkt, det var faktiskt synd.

8. Charlotte Perelli - Hero ++
Ur Fredrik Kempe kan det ju komma lite vad som helst. Kunde varit sjukt mkt bättre, och så gillade jag inte alls den svartvita starten. Gillade inte klänningen. Gillade inte håret och sammantaget var låten bara okej. Men den är en sån som kanske kan växa lite med tiden. Kanske. Dumpa mittbenan för fan. Ser ut precis som Marie Picasso.
Omgång 2 -> Direkt till final.



Björn Gustafsson "The swedish funny man"
Han är fortfarande söt och alldeles rödrosig, och har pratar fortfarande så himla gulligt ^^
Helt klockren, hahaha. Bäst på hela året hitils ,)

Kristan Luuk
Knasig, varken bättre eller sämre än vanligt. Gillade resutstyrseln dock ,)
Schnygg dans, hahah vilken knepig brud. Lovar att Carina Berg vart lite avis (:

Modern dans - Tema vatten
Bättre än sist, men det är nog mest för att jag är fascinerad av vatten i rörelse och det skvätte faktiskt rätt ordentligt om dem.


Sammanfattningsvis: Det är låtar som Evighet eller Tusen och en natt eller Waterloo som går hem i slutänden, hur fina balladerna än är. Kvällens sådana bidrag var Linda Bengtzing och Charlotte Perelli och bägge gick direkt till final. Det säger väl allt om balladerna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha ja det hette hon - känner du henne? :P