tisdag, februari 16, 2010

739. SÅ. JÄVLA. DUMT.

"Det finns inget känt vargrevir inom Nordanstigs kommuns gränser. Men ett par vargar rör sig ibland i utkanten av kommunen, som ligger i norra Hälsingland.

– Motionen handlar ju inte om problem som finns nu, utan problem som skulle kunna komma. När vargen väl kommer påverkar den på så många sätt. De första som drabbas är alla betesdjursägare. Grupp två är jägarna, eftersom älg är vargens huvudföda, och grupp tre är alla andra, till exempel de som inte längre vågar vistas i naturen, eller låta sina barn leka där, säger Sven-Erik Sjölund (S), som lämnade in motionen.

Det har i dag gått exakt ett år sedan hans motion om en vargfri kommun inkom till kommunfullmäktige. I går klubbades den igenom, med minst möjliga bifall. Tretton röster för, tretton mot. Frågan avgjordes genom ordförandens utslagsröst.

– Det känns ju väldigt bra, säger han."


Jag tror jag spyr på hela grejen.
"Grupp två är jägarna, eftersom älg är vargens huvudföda" tar ju för fan priset. Är det synd om JÄGARNA för att vargen äter en älg då och då? Är det inte i själva verket så att jägarna bara får skjuta älgar för att kontrollera stammen? För att vi inte ska få fler älgar som älgar omkring än nödvändigt? Är det inte så att jägarna får en viss tilldelning av älgar att jaga, beroende på hur många det finns? Ska vargen inte få äta då, för att jägarna får tråkigt om de inte får jaga? Då ska man fan inte få VARA jägare!

Så jävla dumt så jag vet inte ens var man ska börja. TUR att ingen har tjafsat med mig om det här face to face, för då hade jag nog fått krupp.

Jag fattar inte ens varför de beslutar en sån sak. De får ju ändå inte skjuta vargen om den bestämmer sig för att kliva över kommungränsen! Och hur ska de hålla vargen borta? Ska de sätta en mur runt gränsen och ha nån slags tull vid varje infart? Herregud..

1 kommentar:

Monica sa...

Jag håller med dig, det är ju helt sanslöst! Vargtullar? Vad ska de göra när vargarna råkar passera kommungränsen? Var hittade du artikeln?