onsdag, juni 20, 2007

182. Mångfald eller inte?

09:26.
Senast halv tio ska man beställa mat från Apalby Värdshus innan det blir beställt, så att man ska få sin lunch. Jag knatade dit alldeles nyss och sa lite klämkäckt att jag ville beställa falafel, och fick ett mycket snäsigt bemötande. Bah! Är det före halv tio så kommer jag före halv tio, då är det väl knappast "mitt" problem att gubben redan ringt och beställt? Jag blev lite sur!




Hur som helst så är arbetsmarknaden orättvis. När jag var på intervju sist var jag nervös att jag inte skulle få jobbet för att jag var för tjock. Tack och lov blev det inte så, men jag tycker att en sak som att själv välja vilka kläder man ska ha på sig, är en självklarhet. Men skenet bedrar, jag läste nyss om Rogers handikapp - hans musikintresse och klädstil. Han har till och med fått intyg på det, och arbetsförmedlingen betalar halva hans lön i utbyte mot att han får gå till jobbet i vilka kläder han vill. Ska det verkligen behöva vara så?

Visst, är man begravningsentrepenör ska man kanske inte gå klädd på detta sätt.. det finns säkert undantag där klädkod är på sin plats. Men på de allra flesta arbetsplatser spelar det absolut ingen som helst roll hur man klär sig. Det bestämmer man själv, var ska vi annars få mångfalden ifrån? Man får inte vara svart eller gul eller röd eller ha en annan tro och inte ha ett namn som Abbas eller Mohammed, men hittills har det ju verkat som att man duger bara man är svensk och heter Roger, men nu räcker inte ens det längre. För en gångs skull tycker jag att arbetsförmedlingen gjort något riktigt riktigt bra genom att ta ställning, men det ska inte behövas egentligen.

Bild från: Aftonbladet.se, David Bergström

update
15:36
läste sedan Expressens version, som inte låter lika allvarlig. Där verkar alla nöjda.. Men jag tycker ändå att det är synd att han ska räknas som handikappad av en psykolog för att få jobb och lön. (Sen kan man ju hålla med om att viss anpassningsförmåga bör man ha om man själv lider av att inte ha det, men som ovan.. det BÖR inte behövas). Jag antar att jag är kluven.

Inga kommentarer: