måndag, december 01, 2008

417. Medmänsklig

Här kommer lite promotion för två av mina favoritbloggar i allmänhet, och en särskilt fin tanke i synnerhet.

Klaus-Peter Beiersdorf skriver en ganska rå och ironisk blogg, blandat med oerhört självutlämnande och personliga berättelser ur livet. förra veckan utsågs hans blogg Tyskungen till Sveriges bästa bloggare i RixFms blogg-SM. Helt rätt säger jag. Klaus fick för den här bedriften ett års fritt mobilt bredband och en laptop. Kul! det tyckte han också, men eftersom han är en teknikintresserad man så har han redan sisådär 4-5 datorer hemma och kände att den här datorn kanske kunde göra nytta på något annat sätt.

Redan innan han visste att han vunnit bestämde han sig för att auktionera ut datorn och att all vinst skulle delas lika mellan Hjärt- Lungfonden och Barncancerfonden. Fantastiskt fin tanke som verkligen värmer mitt hjärta.

Datorn är nu uppe i så gott som butikspris och vi hoppas väl alla att den ska öka lite till, men eftersom teknik idag är rätt så dyrt ändå så brukar inte folk vara så pigga på att betala mer än "nödvändigt" och det här är det fler än jag som tänkt på. Bland annat en av mina andra favoritbloggare: Abbes pappa. Abbes pappa driver bloggen Heja Abbe som handlar om en liten pojke med stort hjärta. Han är född med en kromosomdefekt och ett hjärtfel som gör livet till en stor utmaning för hela familjen. Abbes pappa har beslutat sig för att lägga 200 kronor uppepå det vinnande budet på datorn, oavsett summan, och han uppmanar nu fler att göra detsamma. På detta sätt får Klaus mer pengar för datorn utan att någon behöver betala "överpris" och kan skänka pengarna till behövande.

Gör det du också, om du har möjlighet. Kommentera detta inlägg med "Jag lägger en hundring på vinnande bud!" eller vad du nu kan tänkas ha råd med.

För övrigt: Läs dessa bloggar. Det är humor och kärlek och ilska om vartannat. för mig är det terapi när jag kommer hem från jobbet. Ett gott skratt och ibland en liten tår i ögonvrån.

www.tyskungen.se
www.hejaabbe.com

1 kommentar:

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

OJ!
Tack!
Helt mållös!

/Klaus