söndag, februari 01, 2009

487. Vegetarian.

Läste en blogg och blir alldeles matt. Hon fick frågan "varför är du vegeterian?":
"Jag är det för att jag tycker man klarar sig jävligt bra utan kött. Plus självklarheten i att köttätande är oetiskt och mycket dåligt för miljön. Jag äter fisk och skaldju, alltid. Någon gång skämtade jag om att jag råkade äta kaviar på fyllan, men det var bara för att ”skriva något kul”. Fisk är det godaste jag vet och känns inte lika djuriga som andra djur. Och att det inte är riktigt lika dåligt för miljön."

Åh jag skulle kunna skriva en hel roman om det här. Många tror att jag är vegeterian eftersom jag säger att jag inte äter helt kött. Men jag är inte vegeterian, jag gillar bara inte kött så mycket utan kalrar bara av att äta kött som är malt. Weird, men sant. Skulle aldrig klara att vara vegeterian, men jag ser inte ner på de som väljer att vara det. Det är helt upp till var och en, ett val man gör helt själv.

MEN.

Jag gillar inte när man säger att man är vegeterian för att det är synd om djuren och i samma andetag säger att man äter fisk. Fiskar dör den allra plågsammaste döden av alla djur vi människor äter. (Okej, det finns säkert nåt stackars djur som dör mer plågsamt, men då vet jag inte om det än). De kvävs till döds. Vi håvar upp dem och lägger dem i lådor så de blir mosade av varandra och inte kan andas längre. Varför är det inte synd om fiskarna men om korna?

Jag tycker att man istället kan välja kött som är producerat i Sverige eller i länder där man vet att boskap eller vad det nu är för djur har det bra. Jag vet att en ko som ska slaktas i Sverige får ett skott i pannan och inte ens hinner andas "åh nej nu gör det nog ont" och jag äter hellre upp den kon, än en stackars fisk. Om det nu skulle vara så att jag måste välja. Sen råkar det vara så att jag inte äter fisk bara för att jag tycker det är äckligt och otäckt att tugga på. Precis som skaldjur. Sen äter jag inte kyckling heller. Men inget av det har att göra med att jag tycker synd om djuren.. hur kallt det än låter.



And I don't like it.

1 kommentar:

Daniel sa...

ja alla har vi våra orsaker, men tycker ditt resonemang håller. Gillar man inte kött så varför tvinga i sig?