lördag, februari 07, 2009

493. Melodifestivalen 2009

Äntligen är det dags! Alla har väntat!
(ELLER HUR??!?)
Sandras Melodifestival-recension!
1:a deltävlingen
Göteborg



Melodi 1
Nina Söderquist
Tick Tock
Men vad fan har hon på sig?! Allvarligt, vilket är värst? Att hon har svart gummidräkt på sig eller att hon har en bred och platt SVANS påhängd baktill? Nä jag gillade inte låten heller. Sen såg hon ju helt tokig ut så det var mest obehagligt alltihopa. (OBS varning för extrema lösögonfransar!) Btw, håret var snyggt som fan, förutom mittbenan! Det är FÖRBJUDET att ha mittbena. Nästan iallafall.
Resultat: Vidare i 1:a omgången (vad fan?!)
Update: Där var det stopp! Hah!

Melodi 2
Jonathan Fagerlund
Welcome to my life
En ung en. Och han gillade Arvingarna! Redan där var man väl såld. Men gud så synd det är när ljudet inte är med i typ första meningen! Tyckte låten var helt okej dock, säkert en sån som fastnar så småningom.
Resultat: Inte vidare. Tråkigt.

Melodi 3
Shirley Clamp
Med hjärtat fyllt av ljus
Nä, blä säger jag. Jag bestämde mig lite väl fort men ju längre låten höll på desto tråkigare var den. Får se om jag ångrar mig när den gått på radion ett tag, men jag tror inte det. Jag gillar inte klänningen upptill heller. Och så har de filmat henne i så knepiga vinklar så hon ser större ut än nödvändigt. Nej gud ett sånt sömnpiller.
Resultat: 8:e plats. Hehehe.

Melodi4
Scotts
Jag tror på oss
Lite söta är de ju ändå, pojkarna. Sen gillar jag ju välklädda killar ,) Iallafall så såg ju inte jag ett enda avsnitt av Dansbandskampen så jag har ingen bakgrund på grabbsen, men misstänker att OM jag settt Dansbandskampen hade jag nog varit såld. Han är ju söt, Henrik ,) Låten var okej, bitvis riktigt mysig och bra sväng.
Resultat: Vidare i 1:a omgången!
Update: Vidare till duellen, tävlar mot melodi 6, Alcazar. Jag hejar på Scotts!
Update2: Attans! Inte vidare till Globen.. Andra chansen mot någon från Malmö.

Melodi 5
Emilia
You're my world
Åh hon är ju så söt! Och så har ju Rickard Engfors gjort kläderna! Och så låter låten lite gammal och charmig. Jag tycker den var jättesöt, bäst hitills! Älskar melodin, den kommer att fastna.
Resultat: Vidare i 1:a omgången!
Update: Vidare till duell mot melodi 7, Caroline af Ugglas. Jag hejar på Emilia!!
Update2: Vidare till Globen! Yaaay! Gillar låten andra gången jag hör den.

Melodi 6
Alcazar
Stay the night
Otippat, men jag tycker kläderna var rätt kul. Iallafall Andreas. När jag tänker efter, bara Andreas. Tjejernas var faktiskt fula. Själva låten kommer bli en radioplåga men jag är inte förtjust. Den är inte dålig. Men jag är inte _ förtjust_
Resultat: Vidare i 1:a omgången.
Update: Vidare till duell mot melodi 4, Scotts.
Update2: Vidare till globen. (Jävlar..)

Melodi 7
Caroline af Ugglas
Snälla, snälla
Jag gillar verkligen musiken. Och jag tror jag gillar texten också. Inlevelsen var det inget fel på. Men resten? Jag kanske kommer på sen att det är jättebra, men just nu tror jag faktiskt att jag påverkas av att hon är rätt knasig, Caroline. Hon är så snygg egentligen men gör såna miner att man bara tänker "clown alert!" hela tiden. Dessutom en riktigt weird outfit. Men musiken.. mm.. musiken.. Duffy-stajl.
Resultat: Vidare i 1:a omgången
Update: Duell mot Emilia.
Update2: Inte vidare. Andra chansen mot någon från Leksand. Däremot utvald av internationella juryn. Otippat!

Melodi 8
Marie Serneholt
Disconnect me
Nä jag gillar inte låten. Varken verserna eller refrängen. Men igen: Rickard Engfors som gjort klänningen OCH dansarnas kläder. Riktigt smakfullt och snyggt. Inte för pråligt alls.
Resultat: Inte vidare.

Mina otroligt intressante åsikter om annat under kvällen:
Petra Mede: Varför så många klädbyten? Tycker bara det blev rörigt. Och hon som annars är så kvick rabblar manus så att man knappt fattar när det kommer ett skämt. Lite krystat. Men ibland är hon rolig som vågar säga lite konstiga saker "Alla skottar och alkisar, vi har ett resultat!"

Paul Potter: Nä det var tråkigt. Gillar inte när man "spelar" och gör det dåligt. Då kan man hellre vara komiker på riktigt och överdriva. Men lite gullig är han ju, Henrik Dorsin. Haha, som i Bestefar og jeg.

"Pausunderhållningen" 1: Nån gammal låt jag inte kände igen alls. Segt, men säkert uppskattat av mormor och farmor kanske. Men det var en lite söt sång, och den lilla farbrorn som sjöng hade en snäll röst. Men ja.

Upplägget: Njae.

Internationella juryn: Fattar inte riktigt. Ska tydligen välja en låt varje vecka som de tycker är bra internationellt. 4 låtar tävlar sen om 11:e platsen i Globen.

1 kommentar:

Anonym sa...

jag gillade Alcazar!!